Jumaat, 20 Mei 2011

Endible Garden

KEBUN SAYUR
Tips jimatkan belanja dapur....

Hasil dari dengar taklimat "endible garden" oleh pegawai jabatan pertanian daerah manjung pada bulan march lepas..maka ilmu dipraktikan ikut idea sendiri...dan pada bulan mei, ini lerr hasilnya..kih..kih..kih... sori lerr lambat mula..
terima kasih pada Mr.Azman yang budiman lagi baik hati sebab tolong buatkan batas sayur yang amat cantik...

 My Edible Garden

 Pokok bendi taiwan - benih diperolehi dari Jabatan Pertanian Manjung..dia kasi sepuluh biji jer ..semai 5 biji yang hidup 3 pokok jer tapi cepat besar dan berbuah ..tinggi 1 kaki dah mula keluarkan hasil...bestnyerr masak asam pedas.
 Yang ini Kangkung - semai seraca berperinggkat supaya hasil dapat dikutip setiap minggu...senang jerr tanam dan cepat tumbuh..cepat besar..

Sangat sedap goreng belacan..ranggup jer sayur nih bila dapat masak yang fresh...

Ini pokok lada besar..mula mengeluarkan bunga ..hasilnya tak tau lagi..sama tak yang macam orang pertanian tu cakap...hehehehe

  Ini Pokok kacang botol @ kelisa..benih dia dari jiran sebelah...senang jerr tanam pokok ni main campak - campak jerr tepi pagar..tegok dia dah mula membesar dan melilit kat pagar... :)

Hasilnya tak tahu bila....
Bunga Bendi - pukul 7.30 pagi..ni tengah berkembang lerr nih...cantikan


Masih ada lagi benih yang diberi oleh jabatan pertanian yang belum disemai seperti benih terung dan sawi ..ahaa benih jagung manis pun ada...sebab kawasan tak cukup nak tanam...

Sekiann...

2 ulasan:

  1. rajin betul la ko ni Nonie. Aku kalo tanam apepun kompem pokok segan nak tumbuh...hehehe

    BalasPadam
  2. tq2...time rajin lerr nih..

    BalasPadam