Jumaat, 25 Mac 2011

Seranggan Serangga Perosak (White Fly)

Pokok Lada diserang serangga ......

Serangga apa ni yer..putih2 macam habuk kekabu...dia buat sarang pada belakang daun - daun lada, bila diusik memutih- mutih terbang macam habuk kekabu jerr...



Bila find dlm internet..nama nya  :~ White fly - Sejenis serangga penghisap cairan tumbuhan. Biasa terdapat di sebelah bawah daun

kalau bahasa kampung dia panggil "BENA"...serangga nih buat sarang dan hidup dibawah daun ...dan daun tersebut akan jadi kekuninggan dan akan gugur sehinggalah satu pokok boleh mati akibat kekurangan air...hushh bahaya tu..tindakkan segera perlu diambil.


Mereka cadangkan guna racun serangga ...tapi kalau boleh aku tak mau guna racun sebab nak kekalkan cara tanaman sayuran organik (cewahh).
Ada seorang rakan mencadangkan guna
  'Air basuhan BERAS'.....  emm ..ok jugak tu..jadi aku cuba ..nanti kita tengok hasilnya selepas seminggu...





Kita cuba tengok hasilnya setelah seminggu yerr...mujarab ke tak cara ni...

1 ulasan: